ΕΝΩΣΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΩΝ-ΤΡΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (Ε.Ν.Ε.)- Ν.Π.Δ.Δ.
Διεύθυνση :Β. Σοφίας 47
10676, Αθήνα
Πληροφορίες : Α. Δάγλας
Τηλ. : 210 3648044
Φαξ : 210 3617859
Κιν. 6979774520
e-mail: info@enne.gr
Αθήνα, 01/06/2010
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (Ν.Π.Δ.Δ.)
ΕΠΙ ΤΗΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗΣ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ – ΠΡΟΣΘΗΚΗΣ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 6 ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ 3252/2004
Μόλις χθες το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Νοσηλευτών Ελλάδος (ΕΝΕ) πληροφορήθηκε με ιδιαίτερη έκπληξη την κατάθεση τροπολογίας – προσθήκης από την Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και τους λοιπούς συναρμόδιους Υπουργούς στο σχέδιο νόμου «Τροποποίηση της νομοθεσίας για την εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών και άλλων προϊόντων και τον Εθνικό Οργανισμό Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και Άλλων Προϊόντων (Ε.Ο.Ε.Δ.Σ.Α.Π.) και άλλες διατάξεις» σχετικά με την προσθήκη πέμπτης παραγράφου στο άρθρο 6 του Νόμου 3252/2004, ορίζουσας ως ακολούθως : «Ο χρόνος διεξαγωγής των εκλογών για ανάδειξη νέων αντιπροσώπων και οργάνων διοίκησης της ΕΝΕ αναβάλλεται για οκτώ μήνες από τη δημοσίευση του παρόντος, προκειμένου να υπάρξει αντιστοιχία με το νέο διοικητικό χάρτη της χώρας».
Επί της ανωτέρω προτεινόμενης τροπολογίας, η οποία φέρεται προς συζήτηση στη Βουλή των Ελλήνων την Πέμπτη, 3 Ιουνίου 2010 επισημαίνονται τα ακόλουθα :
1. Η ΕΝΕ συστήθηκε δυνάμει των διατάξεων του Νόμου 3252/2004 ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και λειτουργεί υπό την μορφή επαγγελματικού συλλόγου όλων των νοσηλευτριών και νοσηλευτών της χώρας, προβλεπομένης της υποχρεωτικής εγγραφής αυτών στα μητρώα της, κατά το πρότυπο των δικηγορικών συλλόγων, των ιατρικών συλλόγων κλπ.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1§2 του Νόμου 3252/2004 «έδρα της Ε.Ν.Ε. ορίζεται η Αθήνα. Περιφερειακά τμήματα (Π.Τ.) λειτουργούν σε όλες τις υγειονομικές περιφέρειες», ενώ σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6§4 του ιδίου ως άνω Νόμου «η θητεία των μελών της Συνέλευσης των Αντιπροσώπων, του Διοικητικού Συμβουλίου και των Περιφερειακών Συμβουλίων είναι τριετής».
Περαιτέρω, στις διατάξεις των άρθρων 7, 8, 9, 15, 16, 17 και 22 του Νόμου 3252/2004 αναφέρεται ρητώς, ότι τα όργανα διοίκησης της ΕΝΕ (Συνέλευση Αντιπροσώπων, Διοικητικό Συμβούλιο, Εξελεγκτική Επιτροπή Διοικητικού Συμβουλίου, Περιφερειακά Συμβούλια και Εξελεγκτικές Επιτροπές των Περιφερειακών Συμβουλίων) είναι αιρετά, ενώ περιγράφονται λεπτομερείς κανόνες περί της οργάνωσης της ανά τριετία εκλογικής διαδικασίας.
Στο πλαίσιο των ανωτέρω διατάξεων και δοθέντος ότι στο τέλος του μηνός Ιουνίου του έτους 2010 ολοκληρώνεται η τριετής θητεία των ήδη εκλεγμένων οργάνων διοίκησης από τις εκλογές του μηνός Ιουνίου του έτους 2007, τα Περιφερειακά Συμβούλια των επτά (7) Περιφερειακών Τμημάτων της ΕΝΕ, ενεργώντας κατ’εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 17§3 του Νόμου 3252/2004, έχουν ήδη προκηρύξει την διενέργεια εκλογών για την χρονική περίοδο από 26-06-2010 έως και 29-06-2010.
Οι σχετικές αποφάσεις έχουν ήδη δημοσιευτεί και κοινοποιηθεί στο σύνολο του εκλογικού σώματος, ήτοι σε περίπου 28.000 νοσηλευτές σε όλη την χώρα, ενώ έχουν ήδη λάβει χώρα μια σειρά διαδικαστικών και νομοθετικά προβλεπομένων ενεργειών, προπαρασκευαστικών της εκλογικής διαδικασίας, όπως για παράδειγμα η σύνταξη και αποστολή ατομικών προσκλήσεων προς όλους τους νοσηλευτές, η υποβολή αιτήσεων στα κατά τόπους αρμόδια Πρωτοδικεία για τον ορισμό Πρωτοδίκη ως Προέδρου των Κεντρικών Εφορευτικών Επιτροπών, η δέσμευση χώρων όπου θα λειτουργήσουν τα εκλογικά τμήματα κλπ. Παράλληλα σημαντικό πλήθος νοσηλευτών έχει ήδη υποβάλει υποψηφιότητα για τις προκηρυχθείσες εκλογές, ενώ το σύνολο των νοσηλευτών λαμβάνει ήδη μέριμνα για την συμμετοχή στις εκλογές (υποβολή αιτήσεων για χορήγηση άδειας από την υπηρεσία για την ημέρα των εκλογών, εξεύρεση μεταφορικού μέσου σε περίπτωση ανάγκης μετακίνησης προς εκλογικό τμήμα κλπ).
Όπως αναμφίβολα προκύπτει από το σύνολο των ανωτέρω παρατηρήσεων και επισημάνσεων, ο Νόμος 3252/2004 καθιερώνει ευθέως υπέρ των νοσηλευτών το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι στα όργανα διοίκησης της ΕΝΕ, το οποίο ασκείται ανά τριετία. Προκηρυχθεισών ήδη των εκλογών για το τέλος του μηνός Ιουνίου του έτους 2010, η κατάθεση και η ενδεχόμενη ψήφιση της επίμαχης τροπολογίας αποτελεί δίχως άλλο ωμή παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στην εσωτερική οργάνωση και λειτουργία ενός νομικού προσώπου, το οποίο χαρακτηρίζεται ως εκ της φύσεώς του από διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Παράλληλα αναστέλλεται η άσκηση του δικαιώματος του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι για το σώμα των νοσηλευτών κατά παράβαση των συνταγματικής περιωπής κανόνων της δημοκρατικής αρχής.
Επιπλέον νοθεύεται η εκπεφρασμένη βούληση του σώματος των νοσηλευτών, όπως αυτή αποτυπώθηκε στο αποτέλεσμα των εκλογών του μηνός Ιουνίου του έτους 2007, οπότε και ανεδείχθησαν δια της ψηφοφορίας αιρετά όργανα διοίκησης για χρονική περίοδο τριών ετών και όχι για χρονική περίοδο τριών ετών και οκτώ μηνών.
Επί της ουσίας, δηλαδή, επιχειρείται η παράταση της δημοκρατικής νομιμοποίησης αιρετών οργάνων με τριετή θητεία για χρονική περίοδο πέραν των τριών ετών.
Με άλλα λόγια η επίμαχη τροπολογία θα μπορούσε να γίνει δεκτή, αν αφορούσε τα μελλοντικά όργανα διοίκησης της ΕΝΕ, που πρόκειται να αναδειχθούν από τις αμέσως προσεχείς και ήδη προκηρυχθείσες εκλογές. Η νυν επιχειρούμενη αναβολή των εκλογών, κατά το μέρος που θίγει τον πυρήνα του δικαιώματος του εκλέγειν και εκλέγεσθαι των νοσηλευτών ανά τριετία, προσκρούει σε θεμελιώδεις συνταγματικές αρχές, που αφορούν την οργάνωση και λειτουργία μιας δημοκρατικά δομημένης κοινωνίας, καθώς και την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας.
2. Περαιτέρω διευκρινίζεται, ότι η αιτιολογική έκθεση της επίμαχης τροπολογίας, κατά το μέρος που κάνει λόγο περί της προσαρμογής των υγειονομικών περιφερειών στα δεδομένα της νέας διοικητικής διάρθρωσης της χώρας, είναι εντελώς ασαφής και αόριστη, μη παρέχουσα σταθερό έρεισμα για την υπό ψήφιση διάταξη. Κι αυτό γιατί αναφέρεται στη μελλοντική διοικητική διάρθρωση της χώρας, η οποία δεν έχει εισέτι τεθεί σε ισχύ, μη δυναμένων να προβλεφθούν εκ των προτέρων όλων των παραμέτρων της.
Επιπλέον αξίζει να σημειωθεί, ότι η διοικητική διάρθρωση της χώρας αποτελεί αρμοδιότητα του Υπουργείου Εσωτερικών, ενώ ο προσδιορισμός των Υγειονομικών Περιφερειών ανήκει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Εντεύθεν ουδεμία εννοιολογική διασύνδεση των ανωτέρω στοιχείων είναι εφικτή, γεγονός που καταδεικνύεται με πειστικότητα από τις διατάξεις του άρθρου 1 του Νόμου 3329/2005, όπου και προσδιορίζονται οι Υγειονομικές Περιφέρειες χωρίς τον παραμικρό συσχετισμό τους ή την ύπαρξη σχέσης αλληλεξάρτησής τους με τις διοικητικές περιφέρειες της χώρας. Μια τέτοια διασύνδεση θα ήταν εξάλλου εσφαλμένη, αφού η οργάνωση και η διαίρεση της χώρας σε υγειονομικές περιφέρειες έχει ως στόχο την βελτίωση της αποτελεσματικότητας των παρεχομένων υπηρεσιών φροντίδας και υγείας στο σύνολο του πληθυσμού, ενώ η διοικητική διάρθρωση της χώρας προσβλέπει στην πραγμάτωση του συνταγματικού σκοπού της αποκέντρωσης για την κάλυψη διαφορετικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου.
4. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί, ότι το περιεχόμενο της τροπολογίας γεννά εύλογα ερωτηματικά περί της σκοπιμότητάς της. Ειδικότερα διερωτώμεθα γιατί οι εκλογές αναβάλλονται για οκτώ μήνες και γιατί το διάστημα των οκτώ μηνών κρίνεται ως ικανοποιητικό; Τι προσδοκά εντέλει η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας από την προτεινόμενη αναβολή της εκλογικής διαδικασίας ;
5. Θα πρέπει, επίσης, να επισημανθεί, ότι η προτεινόμενη τροπολογία φέρεται προς ψήφιση στη Βουλή των Ελλήνων μέσω ενός Σχεδίου Νόμου, με το περιεχόμενο του οποίου ουδόλως σχετίζεται. Δοθέντος, δε, ότι το «άσχετον» του χαρακτήρα της επίμαχης τροπολογίας προς το Σχέδιο Νόμου είναι πρόδηλο και πασιφανές, η ενδεχόμενη ψήφισή της θα είναι σκανδαλώδης.
6. Συμπερασματικά, η χρονική στιγμή που επελέγη για την ψήφιση της επίμαχης τροπολογίας δημιουργεί εύλογες αμφιβολίες περί της συνταγματικότητας του περιεχομένου της, ενώ εκθέτει ανεπανόρθωτα τον εμπνευστή της ενόψει της επιχειρούμενης αδικαιολόγητης παρέμβασης σε εξελισσόμενη εκλογική διαδικασία για την ανάδειξη αιρετών οργάνων διοίκησης ενός επαγγελματικού συλλόγου. Για να καταδειχθεί, δε, το μέγεθος και ο προκλητικός χαρακτήρας της ως άνω αυθαίρετης παρέμβασης, τίθεται το ακόλουθο ερώτημα : Αν είναι εφικτή η δια νόμου αναβολή των εκλογών για την ανάδειξη αιρετών οργάνων διοίκησης ενός νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, να υποθέσουμε ότι είναι δυνατή και συνταγματικώς ανεκτή η δια νόμου αναβολή των εκλογών και στους δικηγορικούς συλλόγους της χώρας ή στα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα;
Ενόψει των ανωτέρω το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΝΕ δηλώνει με αποφασιστικότητα, ότι το σώμα των νοσηλευτών δεν θα δεχθεί να μετατραπεί ο επαγγελματικός του σύλλογος σε πεδίο εφαρμογής πρωτότυπων και συνταγματικώς μετέωρων ρυθμίσεων, που προσβλέπουν στην εξυπηρέτηση αδιευκρίνιστων και ακατάληπτων σκοπιμοτήτων.
Για το ΔΣ της ΕΝΕ
Ο Πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας
Δημήτριος Σκουτέλης Αριστείδης Δάγλας